الثلاثاء، 3 مارس 2009

مذاكرة..... مذاكرة..... مذاكرة


مذاكرة...مذاكرة..مذاكرة
كل شوية ذاكر .. ذاكر .. !حاجة تنرفز اوى بس هعمل ايه لازم اذاكر بقعد غصب عنى وببقى مدايق قوى بس بعد نصف ساعة ببقى مش قادر اكمل بقوم و بقول خمس دقائق و ارجع اذاكر تانى الاقى الوقت بيسرقنى و اتفاجأ ان مر وقت طويل جدا و مع ذلك مش بقوم من على التليفزيون او الكومبيوتر ببقى عارف انى لازم اقوم بس مش بقدر أقوم من على التليفزيون و بفضل قاعد ..قاعد..قاعد
لحد لما الوقت يعدى ويفوت الاوان و اروح الدرس و انا مش مخلص كل حاجة و بعد الدرس اروح البيت و مذاكرش بردو و يعدى يومى و مذاكرش بتعريفة و تتراكم عليا الدروس وأجى فى نهاية السنة أذاكر ! و بجد لانى ببقى مذنوق جدا و لازم اذاكر فبذاكر و بجيب درجات مش حلوة اوى يعنى و انا الحمد لله بستوعب بسرعة
يعنى لو ذاكرت من اول السنة ممكن أطلع من الاوائل بس الحاجات الىبتلهينى عن المذاكرة هى السبب نفسى حد يقولى اعمل ايه
ارجو ان تشاركونى التفكير و تقولولى اعمل ايه علشان أقدر اتحكم فى نفسى و فى حبى للتلفاز و الكومبيوتر
انا اول مرة اكتب الى فى قلبى فهتلاقو ان فى حجات مش مظبوتة فى الموضوع
معلش بقى مره على مره هتيجى معايا حلوة و هتعلم

هناك 23 تعليقًا:

  1. السلم عليكم
    إزيك يا محمد عامل إيه
    معلش كلنا كده بس حقولك علي فكرة حلوة إيه رأيك تختار أكتر مسلسل بتحبة و تظبط معادك عليه و تقول أنا مش حشوفة غير لما أخلص كذا و كذا ..و يبقي هو ده الحافز بتاعك أنك تذاكر و ياريت كمان لو تحس بالمسؤلية اللي عليك و إن المذاكرة ده هي دورك في الحياة دلوقتي اللي ربنا و أهلك حملهولك

    معلش كلنا لها
    تحياتي
    سلمي

    ردحذف
  2. شكرا على الرد الجميل ده و ان شاء الله احاول انفذ الكلام الجميل ده

    تحياتى
    محمد

    ردحذف
  3. .
    كلنا كدة والحمد لله
    هو باين العلام مكروة لكن لو عملوة حلقات تلفزيونيه ممكن وقتها الناس تتابعه
    نصيحه لوجه الله ... متطلبش نصيحتى عشان انا اصلا كنت بكرة التعليم
    .

    ردحذف
  4. اعتبر المذاكره دي زي اختبار الدنيا
    لو ذاكرناه صح ودرسناه
    هننجح
    لو اهملناه وطنشناه
    هنسقط ونفشل
    لسه مشوارك طويل يا برنس
    لا اله الا الله

    ردحذف
  5. التعليقات عندك بتتبعت بصعوبه معرفش ليه
    طريقتها غريبه

    ردحذف
  6. السلام عليكم و رحمة الله

    أولا بجد شرفتنى و نورتنى بالزيارة
    و معلش بئا استحمل كلام اختك الكبيرة

    شوف يا محمد ..
    انا بردوا كنت زيك كدا
    يمكن ماكنتش بذاكر اوى و احيانا بيتراكم عليا
    بس ماكنتش باكره المذاكرة صراحة
    لأنى باحب العلم أيا كانت المعلومة

    فبداية أحب أقولك ماينفعش تقبل على شئ أنت بتكرهه
    انت عشان حاسس إنه اجبار ..فمش عاوز تذاكر

    إنما لما تخلص زى حالاتى كدا
    هيبئا نفسك تمسك كتبك و تذاكر
    اه والله

    و زى ما سلمى قالت لك
    حاول انك تخلى فى جايزة او تشجيع للمذاكرة
    بس كمان لازم يكون لك هدف
    يعنى أنا مثلا عاوز اجيب 99% السنة دى
    أو 100% ياللا مش هأزعلك

    و تحط الهدف دا ادامك عشان كل شوية تفتكره
    و بعدين حاول انك اول ما ترجع من الدرس
    مش هأقولك تذاكر و لا تحل الواجب
    لا ..بس اقرؤه ، شوف فعلا فهمته حلو و لا لا
    لو فهمته حلو فدا كويس اوى
    لو مش فهمته اوى حاول انك تقرؤه مرة تانية
    و بلاش الاسلوب المعقد بتاع المذاكرة اللى هواقعدعلى السطر ماتنقلش منه إلا لما احفظه صم
    دا اكبر غلط

    احلى طريقة للمذاكرة تقسم .. يعنى مثلا هاخد النهاردة الدرس الفلانى هأقرؤه
    احدد الفكرة العامة ليه
    اشوفه بيتفرع لايه
    و ممكن تمسك ورقة و قلم ترسم كدا
    اه والله .. و بعدين تفرع تفرع لحد ما تلاقى الدرس كله اتجمع فى رسمه جميلة قدامك
    و ممكن كمان بدل الكلام تعمل علامة لكل كلمة
    تفكرك بيها

    و كنت كمان لما يكون فى حاجة حفظ صم
    كنت أءلف لها اغنية او قصة
    بجد كانت بتبئا حلوة اوى
    و كمان تلاقيك بتحب تذاكر
    مش عشان المذاكرة
    لا .. عشان عاوز تألف قصص جديدة هههههههههه

    و املى عليهم البيت غنا
    اه والله .. بص هما كانوا ساعة المذاكرة بيقفلوا عليا الباب و يسيبونى مع نفسى
    عشان عارفين الحالة اللى ببئا فيها
    ههههههههههههههههههههههههههه


    معلش طولت عليك
    بس حبيت أعطيك خبراتى المذاكراتية
    ههههههههههههههه



    و يارب اسمع عنك أخبار كويسة
    شد حيلك
    سلام

    ردحذف
  7. أولا احب اشكركم على اهتمامكم

    يا سول انت فعلا افتينى جدا و متشكر على النصايح الكتير دى

    ردحذف
  8. يا سلمى و لله عندك حق و فكره حلوه جد و هحاول ان انا انفذ الكلام ده

    ردحذف
  9. صفاء مرسى على الرد و فعلا التعليم فى مصر كله غلط فى غلط

    ردحذف
  10. مرمر شكرا على الحجات الحلوه دى

    و لو عايزه الكتابة تبقى سهلة سجلى الاول ف تسجيل دخول

    ردحذف
  11. كلنا كدا و الحمد الله

    نصيحه لوجه الله ... متطلبش نصيحتى عشان انا اصلا كنت بكرة التعليم

    ردحذف
  12. انا برضو بكره المذاكره والله انا دلوقتي في ثانيه ثانوي وبقالي شهر باخد دروس والمذاكره عندي مش تمام بقضي وقتي ع النت ومش عارفه اعمل ايه

    ردحذف
  13. انا مش عارفة طريقة كويسة للمذاكرة وانا داخلة على ثانوية عامة وخاااااايفة ارجوكم حد يقولى اعمل اية

    ردحذف
  14. انا بحب المذاكرة بس مش بحب حد يقعد يقوووووووووووووووووول ذاااكرى ذاكرى بتخنق ونفسى احقق حلمى وحلم ماما والجميع واثبت لهم انى اقدر على كل ده وانا داخة تانية ثانوى مع انى انا كنت من المتفوقين ايفة مابقااااااااااااش اد المسولية
    انا رووووووكا

    ردحذف
  15. ارجو الاهتمام

    ردحذف
  16. مع ان ما فيش حد سامعنى ولا بيرد علييا حاسة انى بتكلم معاكم

    ردحذف
  17. هادخل تانى وهاشوفكم

    ردحذف
  18. باااااااااااااااااى

    ردحذف
  19. مصر فى مهب الريح

    فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

    1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
    2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
    3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
    4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
    5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
    6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

    لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

    ردحذف
  20. مش معقول

    ردحذف
  21. مش معقول

    ردحذف
  22. يع يع يع ههههههههههههههههههه

    ردحذف